Lokale heffingen

Overige belastingen en heffingen

Verordening lijkbezorgingsrechten

In de verordening lijkbezorgingsrechten zijn de tarieven opgenomen waarmee de lasten in de exploitatie van de begraafplaatsen worden gedekt. Met de aanleg van de nieuwe begraafplaats zijn de lasten aanzienlijk hoger dan in het verleden.
Het tarief met betrekking tot de lijkbezorgingsrechten is in 2017 met 0,5% (inflatiecorrectie) gestegen.  

Lasten taakveld

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Rechten

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Begraafplaatsen

811.364

185.081

996.445

-31.998

-465.998

-497.996

Mutatie reserves

0

-77.503

-77.503

Totaal

811.364

185.081

0

996.445

-109.501

-465.998

-575.499

58%

Havengelden (zeehavengeld, binnenhavengeld, bruggeld, ligplaatsgelden en liggeld pleziervaartuigen)

De heffing van bruggeld geschiedt op basis van kostendekkendheid. Om de tarieven ook in 2017 kostendekkend te houden, was het noodzakelijk om ze met 25% te laten stijgen ten opzichte van de tarieven van 2016.

Het liggeld voor pleziervaartuigen, het ligplaatsgeld voor de haven, zijn in 2017 gelijk gebleven aan 2016.

De hoogte van het zee- en binnenhavengeld wordt bepaald door het Havenbedrijf Rotterdam en is in 2017 met 0,3% gestegen ten opzichte van 2016.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkend heid

Bruggen, tunnels en viaducten

333.501

74.149

407.650

-3.381

-3.610

-6.991

Havens en ligplaatsen

201.021

9.848

210.869

-70.916

-70.916

Pleziervaart Haven

29.901

29.901

-3.050

-3.050

Totaal

564.423

83.996

0

648.419

-3.381

-77.576

-80.957

12%

De kostendekkendheid lijkt laag, echter bij bijvoorbeeld de bruggeldverordening zijn de volledige lasten van de kostenplaats 'bruggen, tunnels en viaducten' opgevoerd. Dit budget is een onverdeeld budget voor álle bruggen en tunnels in Maassluis, terwijl alleen bruggeld geheven wordt voor de beweegbare bruggen over de haven, met dien verstande dat de pleziervaart géén bruggeld verschuldigd is.

Rechtenverordening

De tarieven in de Rechtenverordening worden conform de VNG-richtlijn 'Tarieven (graaf)werkzaamheden telecom' berekend. De werkzaamheden voor deze rechten zijn feitelijk identiek aan de werkzaamheden voor hoofdstuk 18 uit de eerdergenoemde legesverordening (Kabels & leidingen) en worden in de gemeentelijke organisatie ook door dezelfde afdelingen uitgevoerd. De lasten zijn dan ook evenredig verdeeld over deze twee taakvelden.
In 2017 is gestart met een nieuwe digitale methode om deze tarieven te innen bij aannemers, waardoor controle en handhaving beter georganiseerd kon worden. Dit resulteerde in flink hogere inkomsten dan geraamd was.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Rechtenverordening

25.086

7.161

32.247

-92.130

-92.130

286%

Verordening marktgeld

Op het taakveld markten is een incidentele vergoeding ontvangen voor schade veroorzaakt door een derde. Dit ontvangen bedrag zorgt voor een overdekking op marktgeld. Zonder deze ontvangst zou het dekkingspercentage uitkomen rond de 100%.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Marktgeld

25.841

11.424

2.334

39.599

-3.670

-40.134

-43.804

111%

Hondenbelasting

De hondenbelasting is een gemeenlijke belasting waar geen individuele tegenprestatie tegenover staat. De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. Het tarief van de hondenbelasting is in 2017 gelijk gebleven aan 2016.

Precariobelasting

Het tarief van de precariobelasting is in 2017 met 0,5% (inflatiecorrectie) gestegen.  

Precariobelasting wordt geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven (voor de openbare dienst bestemde) gemeentegrond. Hierbij valt onder andere te denken aan terrassen, erkers, markiezen, lichtbakken aan winkels en het tijdelijke gebruik van gemeentegrond voor het plaatsen van containers. Precariobelasting is een ongebonden belasting, waarbij de gemeente de volledige vrijheid heeft in het vaststellen van de tarieven.

Met Stedin is in 1994 een vaste vergoeding afgesproken voor kabels en leidingen in gemeentegrond. In 2017 is dit naar boven afgerond € 5 ton. De afspraken liggen vast in een privaatrechtelijke overeenkomst voor onbepaalde tijd.  

De Tweede Kamer heeft op 21 februari 2017 echter ingestemd met de wet die de heffingsbevoegdheid van precariobelasting voor openbare werken van algemeen nut beperkt. Dit betekent dat gemeenten geen precariobelasting meer kunnen heffen over netwerken die nutsbedrijven in, op of boven gemeentegrond exploiteren. Bij het wetsvoorstel heeft de Tweede Kamer een amendement aangenomen waarmee de voorgestelde overgangsregeling van 10 jaar wordt teruggebracht naar vijf jaar. Gemeenten die op 10 februari 2016 in hun belastingverordening een tarief hadden voor nutsnetwerken, mogen uiterlijk tot 1 januari 2022 precariobelasting op nutsnetwerken heffen.

Voor de gemeente Maassluis betekent dit dat er tot en met 2021 nog precariobelasting geheven kan worden op netwerken van nutsbedrijven (Stedin, Evides). Daarbij mogen maximaal de tarieven in rekening worden gebracht zoals die golden op 10 februari 2016. Deze tarieven zijn in 2017 daarom niet gestegen.