Elke inwoner van Maassluis moet zich veilig voelen in zijn eigen woonomgeving
Vaststellen uitvoeringsprogramma Integrale veiligheid
Wij hebben een uitvoeringsprogramma voor 2017 vastgesteld. In het uitvoeringsprogramma zijn de voornemens op het gebied van integrale veiligheid vastgelegd.
Aanpak High Impact Crimes
Onder High Impact Crimes worden verstaan de woninginbraken, straatroven en overvallen. De woninginbraken laten in 2017 een daling zien ten opzichte van 2016. Dit is (mede) een gevolg van veel communicatie en voorlichting aan de inwoners van de stad, in samenwerking en combinatie met de projecten Buurtpreventie en Waaks. Naar rato van het aantal inwoners is het aantal inbraken van 140 in 2017 hoog ten opzichte van de buurgemeenten. In Schiedam waren er 257 woninginbraken (met 77.833 inwoners) en in Vlaardingen 277 (met 72.215 inwoners).
In 2018 wordt de aanpak van de High Impact Crimes verbreed en wordt een plan van aanpak opgesteld.
Keurmerk Veilig Ondernemen
In 2017 is de samenwerking binnen het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) in de winkelcentra Stadshart, Palet en Westeinde onverminderd voortgezet. Ook het winkelcentrum Koningshoek neemt inmiddels deel aan het KVO. In mei heeft de roadshow Overvallen plaatsgevonden.
Veiligheidskamer
In 2017 is ambtelijk gestart met de Veiligheidskamer. In de Veiligheidskamer wordt op het stadhuis vorm gegeven aan de effectieve samenwerking op het gebied van persoonsgerichte aanpak bij complexe casussen waarbij sprake is van risico’s op het gebied van openbare orde. De verbinding tussen het sociaal (Wijkteam) en het veiligheidsdomein (Veiligheidshuis) wordt in de Veiligheidskamer gelegd. De Veiligheidskamer bestaat uit een weegtafel en een casusoverleg en functioneert als een voorportaal van het Veiligheidshuis. De persoonsgerichte aanpak van risicovolle jeugd is onderdeel van de aanpak in de Veiligheidskamer.
Bestuurlijk handhavingsarrangement horeca en openbare inrichtingen
In het kader van het handhavingsarrangement is één bestuurlijke waarschuwing opgelegd.
Inzet team Handhaving en Toezicht
In de wintermaanden aan het begin en eind van het jaar is in samenwerking met buurtpreventie en politie extra ingezet op de avonduren om woninginbraken te voorkomen (donkere dagen offensief).
Er zijn in 2017 4.951 mutaties gemaakt over kleine ergernissen. In totaal zijn er 659 bekeuringen uitgeschreven voor onder andere verkeerd parkeren, hondenoverlast, zwerfvuil ed.
Voor de Burgemeesterswijk zijn er twee extra boa's (buitengewoon opsporingsambtenaren) ingehuurd in de periode april tot en met juni om de rust in de wijk te bewaren.
De gemeente heeft in 2017 een categoriale beschikking gekregen voor een periode van vijf jaar. In een categoriale beschikking wordt de noodzaak en de eisen voor de aanstelling van de boa’s vastgelegd. Als een categoriale beschikking is afgegeven, kan een werkgever voortaan op basis hiervan aanvragen voor een akte van opsporingsbevoegdheid indienen. Bij een aanvraag op basis van een categoriale beschikking is de noodzaak vastgesteld en hoeft alleen de betrouwbaarheid en bekwaamheid van de individuele boa’s te worden aangetoond op basis van de vereiste opleiding(en) (bekwaamheid) en de VOG (betrouwbaarheid). Door het hebben van een categoriale beschikking worden procedures versoepeld en versneld. Verder is hierin vastgelegd dat de boa's in Maassluis uitgerust mogen worden met handboeien. Er is een pilot gedraaid met het uitrusten met bodycams voor de medewerkers in de avonduren.
Er zijn in 2017 zeven hennepkwekerijen ontdekt en bestuurlijk ontmanteld.
Controles
Er is low profile gecontroleerd in de horeca in kleine teams in burger. In totaal zijn 20 horecaondernemers bezocht. Controles hebben zich toegespitst op het schenken aan minderjarigen en het rookbeleid. Schenken aan minderjarigen is niet waargenomen, wel zijn er vijf boetes uitgedeeld voor het roken in het horecagedeelte en is er vier keer gewaarschuwd.
Er zijn 18 bedrijven integraal gecontroleerd in samenwerking met de Belastingdienst, politie, brandweer, DCMR en Stedin. De geconstateerde gebreken lagen op het terrein van milieu-, en bouwwetgeving.
Alle deelnemende partners zijn zelf verantwoordelijk voor de afhandeling van de geconstateerde gebreken.
Er zijn 88 adressen gecontroleerd op woonfraude. Tijdens deze controles is diverse keren uitkeringsfraude geconstateerd. Ook zijn zaken gedeeld met Vraagraak en de politie daar waar dit noodzakelijk geacht werd.
Aanpak ondermijning maatschappelijke integriteit
Voorkomen radicalisering
In 2017 ontvingen de gemeenten Vlaardingen, Maassluis en Schiedam gezamenlijk middelen van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) om de aanpak van radicalisering verder uit te voeren. De versterkingsgelden zijn vooral ingezet voor het intensiveren van de aanpak op het gebied van preventie en signalering. Het netwerk van sleutelfiguren is verder verstevigd en er zijn weerbaarheidsbijeenkomsten voor ouders met een islamitische achtergrond en bijeenkomsten voor jongeren georganiseerd. De aanpak van geradicaliseerde personen wordt vanuit het Veiligheidshuis Rotterdam-Rijnmond vormgegeven. Er zijn in 2017 geen casussen vanuit Maassluis in dit casusoverleg behandeld.
Georganiseerde criminaliteit / ondermijning
Ondermijnende criminaliteit, of wel georganiseerde criminaliteit, bestaat uit alle vormen van misdaad die een bedreiging vormen voor de integriteit van onze samenleving. Ondermijnende criminaliteit is vaak een verwevenheid van de onderwereld met de bovenwereld; niet altijd zichtbaar maar wel met zichtbare gevolgen voor de burger en de overheid. De overheid heeft hier een grote rol in; het onderwerp krijgt steeds meer landelijke en politieke aandacht. De aanpak hiervan vraagt om een georganiseerde overheid en een integrale aanpak. Onderdeel hiervan is de 'bestuurlijke aanpak', waarvoor ook voor de lokale overheid een (grote) rol is weggelegd. Binnen de 'bestuurlijke aanpak' neemt de overheid maatregelen die de georganiseerde criminaliteit in de activiteiten belemmeren of frustreren, zoals het sluiten van panden zoals recent mogelijk is gemaakt in de APV. In 2017 is door het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) een presentatie gegeven over dit onderwerp aan het college en het managementteam. Hieruit bleek dat er voldoende aanleiding bestaat om met dit onderwerp integraal binnen de organisatie aan de slag te gaan. Dit zal in 2018 zijn vervolg krijgen. Het RIEC maakt in 2018 een Criminaliteitsbeeldanalyse, die gebruikt kan worden voor de bestuurlijke aanpak.