Overzicht incidentele baten en lasten
Conform het BBV vermelden wij de overzichten 'incidentele baten en lasten' en 'incidentele reserve mutaties'.
Door inzicht in de incidentele baten en lasten te geven wordt informatie gegeven die relevant is voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming. Bij de rekening wordt nagegaan of de invloed van de onttrekkingen aan en stortingen in Onvoorzien beperkt blijft tot 2016 en of deze geen effect hebben op volgende jaren.
Het verschil tussen incidenteel en structureel is niet altijd even scherp te trekken. Structurele baten en lasten zijn in elk geval die baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Structureel is in principe langer dan drie jaar.
Na afloop van een begrotingsjaar zullen bij het opmaken van de jaarrekening altijd wel enige (relevante) verschillen tussen de werkelijkheid en de begroting blijken. Budgetverschillen op activiteiten bij structureel bestaand beleid blijven naar hun aard 'structureel'.
Meerjarige tijdelijke geldstromen waarvan de eindigheid vastligt vanwege een raadsbesluit en/of toekenningsbesluit zijn incidentele baten en lasten, ook als de geldstroom (nog) langer is dan drie jaar. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves worden als incidenteel beschouwd, tenzij het gaat om reguliere onttrekkingen aan financiering- of dekkingsreserves (kapitaallasten) of om onttrekking uit daartoe toereikende bestemmingsreserves gedurende een periode van minimaal drie jaar met als doel het dekken van structurele lasten.
In de onderstaande tabellen wordt inzicht gegeven in de incidentele lasten en baten (mutaties op onvoorzien) in 2017. Hierbij zijn tevens zaken opgenomen die bekend zijn geworden na het opstellen van de laatste bestuursrapportage (ultimo november 2017).
(bedragen x € 1.000) | |||
Programma | B 2017 | R 2017 | |
Incidentele baten | |||
Opbrengst Startersleningen | 2 | -142 | |
Vastgoedresultaat DCMR | 3 | -43 | -43 |
Groen, verkoop van overbodig materieel | 3 | -61 | |
Stroomopwaarts (terugvordering 2015 en 2016) | 5 | -400 | -400 |
Vrijval meeneemregeling | 5 | -123 | -123 |
Meicirculaire, afrekening jaarschijf 2016 | 7 | -43 | -43 |
Totaal incidentele baten | (609) | (812) | |
Incidentele lasten | |||
Opening Informatiepunt Nieuwstraat 2 | 2 | 25 | 25 |
MPG 2018, voorzienbaar tekort Kapelpolder | 2 | 163 | 163 |
Voorbereidingskrediet De Kade en Lidl | 2 | 163 | 163 |
Openbaar gebied Koningshoek | 2 | 100 | 0 |
Iepenziekte | 3 | 23 | 23 |
Achterstallig buitenonderhoud paden en wegen | 3 | 50 | 76 |
Organisatie en ontwikkeling Stadsbedrijf | 3 | 320 | 263 |
Omzetten egalisatiereserve Reiniging | 3 | - | 466 |
Omzetten reserves particuliere graven | 3 | - | 614 |
Tijdelijke huisvesting Spectrum | 4 | 21 | 21 |
Doordecentralisatie | 4 | 38 | 38 |
Onderwijssubsidie | 4 | -30 | -30 |
Pilots sociaal domein | 4 | 64 | 61 |
Jongerencentrum | 4 | 73 | 73 |
Buurtregiseur/-coach | 4 | 13 | 4 |
Koningshof (interim-management & procesbegeleiding) | 6 | 114 | 108 |
Overdracht Monstersche Sluis | 6 | 203 | 203 |
Onderhoud toren Groote kerk | 6 | 38 | 30 |
Extra afschrijfkosten ivm voorgenomen sloop | 6 | 17 | 17 |
Sloop pand IJsvogelstraat/Spechtstraat | 7 | 285 | 283 |
Ontslagvergoedingen | 7 | 203 | |
Organisatieontwikkeling | 2, 4, overh. | 180 | 160 |
Incidentele personeelslasten | Overhead | 275 | 338 |
Bijdrage kenniscentrum MVS 2015 | Overhead | 13 | 13 |
Totaal incidentele lasten | 2.148 | 3.315 |
(bedragen x € 1.000) | ||||
Incidentele stortingen en onttrekkingen reserves | ||||
Programma | Reserve | B 2017 | R 2017 | |
Incidentele stortingen in 2017 | ||||
Vernieuwing gemeent. website | 1 | Digitale dienstv./website | 20 | 20 |
Virtuele werkplek | 1 of 8 | Automatisering | 50 | 88 |
Motie spelen in M., San.voorz. Groote kerk | 3 | Overlopende posten | 70 | 70 |
Buitenruimte Sluispolder-West | 3 | Onderhoud wegen | - | 376 |
Gids-middelen, Wijkteams | 4 | Wmo en Jeugd | - | 98 |
Statushouders | 4 en 7 | Overlopende posten | 201 | 201 |
Onderwijssubsidie | 4 | Overlopende posten | - | 30 |
Vrijval meeneemregeling | 5 | Participatie | 123 | 123 |
Cultuurvisie | 6 | Cultuur | 15 | 17 |
Organisatieontwikkeling | 8 | Organisatieontwikkeling | 150 | 150 |
Hosting facilitair | 8 | Hosting bedrijfsvoering | 291 | 627 |
Totaal incidentele stortingen | 920 | 1.799 | ||
Incidentele onttrekkingen in 2017 | ||||
Openbaar gebied Koningshoek | 2 | Onderhoud wegen | 100 | - |
Exploitatiesaldo Dijkpolder | 2 | Projecten gewone dienst | 30 | 38 |
Duurzaamheidsfonds | 3 | Woningsbouw sted. vern. | 5 | 5 |
Organisatieontwikkeling Stadsbedrijf | 3 | Reiniging | 320 | 263 |
Omzetten egalisatiereserve Reiniging | 3 | Reiniging | - | 466 |
Omzetten reserves particuliere graven | 3 | Graven en grafkelders | - | 614 |
Statushouders | 4, 5 en 7 | Overlopende posten | 103 | 103 |
Maatschappelijke opvang | 4 | Overlopende posten | 14 | 14 |
Pilots sociaal domein | 4 | Innovatie sociaal domein | 64 | 61 |
MOHP en doordecentralisatie | 4 | Onderwijshuisvesting | 52 | 44 |
Diversen | 4 | Innovatie sociaal domein | 15 | 15 |
Onderwijsachterstanden | 4 | WMO en jeugd | 196 | 196 |
Jongerenwerker plus, JGZ/CJG | 4 | WMO en jeugd | 33 | 68 |
Bestedingsplan | 4 | Inburgering | 45 | 45 |
Jongerencentrum | 4 | WMO en jeugd | 67 | 67 |
Organisatieontwikkeling | 2, 4 en 8 | Organisatieontwikkeling | 180 | 160 |
Vrijval onderuitputting Alg.Uitk 2016 | 7 | Overlopende posten | 280 | 280 |
Bestemming resultaat 2016 | ||||
Totaal incidentele onttrekkingen inclusief resultaat 2016 | 1.504 | 2.440 | ||
Totaal incidentele mutaties reserves | (584) | (641) |
Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat het negatieve rekeningresultaat 2017 (€ 8 ton) voor € 5,1 miljoen wordt veroorzaakt door incidentele tegenvallers en € 3,2 miljoen door incidentele meevallers. Het nadelig rekeningresultaat wordt dus negatief beïnvloed door € 1,9 miljoen hogere incidentele lasten dan baten.
Er resteert daarnaast nog een positief saldo van € 1,1 miljoen dat niet aangemerkt wordt als ‘incidenteel’ volgens de definitie van het BBV. Budgetverschillen op activiteiten bij structureel bestaand beleid blijven naar hun aard “structureel” en worden niet als incidenteel aangemerkt.
Per saldo worden de structurele lasten gedekt door structurele baten. Er is dus sprake van een materieel evenwicht.